В облосвіті визнали: на Хмельниччині відбувається як завищення, так і заниження оцінок учнів 11 класів

У переважній більшості шкіл Хмельницької області прослідковується значне як заниження, так і завищення оцінок учнів 11-х класів. В окремих випадках річна оцінка не лише не відповідає тому рівню, на який учні склали державну підсумкову атестацію (ДПА), але й мігрує на один чи два рівні.

Про це зазначено у звіті обласного департаменту освіти і науки, який озвучувався на сьогоднішній колегії облдержадміністрації.

Також було здійснено порівняння результатів річного оцінювання та ДПА трьох основних типів шкіл – міські/районі, сільські з повними класами (5 і більше учнів) та сільські школи, де відбувається навчання за індивіду­альною формою (менше 5 учнів).

Аналіз результатів випускників районних/міських шкіл з україн­ської мови свідчить про незначну розбіжність в оцінюванні на всіх рівнях: початковий (2,3% – річна, 3% – ДПА), середній (22,5% – річна, 27% – ДПА), достатній (50,2% – річна, 43% – ДПА), високий (25% – річна, 27% – ДПА).

При цьому найменша розбіжність прослідковується на початковому рівні – усього 0,3 відсотка. Найбільша розбіжність між річною оцінкою та оцінкою ДПА спостерігається на достатньому (різниця у 7%) та середньому рівнях. Високий рівень показав навіть зростання на 2%, що свідчить про заниження результатів високого рівня.

Найбільші відхилення спостерігаються у Дунаєвецькому, Деражнян­ському районах і місті Хмельницький. Найменші – у Красилівському, Віньковецькому районах і в місті Славута.

Що стосується випускників сільських шкіл, де є індивідуальна форма навчання (менше 5 учнів) з предмету “Історія України” показали суттєву розбіжність в оцінюванні на всіх рівнях. При цьому найменша розбіжність прослідковується на початковому рівні (близько 5,2%). Кількість випускників, які отримали результати ДПА початкового рівня, зросла майже удвічі. Підтвердили результати високого рівня усього третина випускників.

Результати випускників сільських шкіл (5 і більше учнів) з математики також суттєво відрізняються в оцінюванні на всіх рівнях. Найбільші відхилення – у Дунаєвецькій міській ОТГ, Старокостянтинів­ському та Полонському районах. Найменші – у Гуківській та Колибаївській сільських ОТГ.

У підсумках звіту департамент освіти ОДА виділив головні причини низької якості навчальних досягнень учнів Хмельниччини. По-перше, це втрата загальної мотивації щодо необхідності мати глибокі знання. Як наслідок, і пропуски учнями навчальних занять, і недостатній рівень розвитку й вихованості, особистісних якостей, необхідних для успішного навчання, і невмотивований вибір предметів для ДПА (ЗНО).

По-друге, прогалини у плануванні діяльності закладів освіти, що призводить до перевантаження учнів старшої школи, браку часу для підготовки до ДПА (ЗНО), а також неправильних підходів щодо обрання профілю та організації профільного навчання.

По-третє, недосконалість мережі закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня, що призводить до різних умов підготовки випускників міських та сіль­ських (особливо з малою наповнюваністю класів) шкіл і розпорошення коштів, та незадовільної матеріальної бази і технічного забезпечення освітнього про­цесу.